söndag 7 augusti 2011

Ny väska



Min första fiskeväska var en okomplicerad sak med axelrem och endast ett stort fack. På baksidan fanns en rem man kunde spänna om magen så att väskan satt kvar på ryggen när man böjde sig framåt. Genialisk design som innebar att man kunde få med sig allt man behövde vart man än gick. Den väskan har sedan dess varit med mig i nästan 25 år. Jag har med andra ord aldrig bytt.
Tyvärr har tidens tand varit hård mot min väska och innerfordret i pvc började smulas sönder för ca: 10 år sedan. Efter det gick det utför...
Något senare märkte jag att "pvc-smulorna" så sakteliga försvunnit... Ut genom ett hål i väskan. Den senaste åren har det varit mer hål än tyg i väskan och ett antal grejor har läckt ut på fisketurer.
Jag har som ni säkert förstår haft mycket svårt att skiljas från denna väska, kanske av nostalgiska skäl eller kanske av det faktum att den har varit allt jag vill ha av en fiskeväska.
Förra året bestämde jag mig för att den skulle få gå i pension då den i princip inte går att använda längre.
Jag har sedan dess testat allt. Chestpack, midjeväska, väst, you name it- jag har haft det. Inget har dock fallit mig i smaken förrän nu.
Här är den:
Den har inga flashiga foamplattor till flugorna eller utfällbara drickahållare. Inga specialfack för peanger eller vattentäta innerfack för mobil eller vad det nu kan vara.
Den har dock allt jag behöver. Tidlös design, en smidig axelrem och en rem om magen så att man kan kroka loss fisk utan att doppa hela väskan. Den rymmer ett par flugaskar, en termos och ett gäng cigarrer och vad mer kan man begära?
Jag hittade den på Bobbys här i Jönköping och den är av märket Sandberg. Ibland hittar man saker på de mest oväntade ställen. En given fiskekompis för de kommande 25 åren är det iallafall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar