fredag 29 juli 2011

Tiveden Flyfish

Som jag skrev i tidigare inlägg så var det dags för en tur upp till Tiveden och Tiveden Flyfishs strömsträcka.

Grusade förhoppningar
Planen var att testa en del saker som nämns i boken om Sight fishing. De planerna grusades dock redan kvällen innan då vi fick reda på att Tidan var smockfull av vatten och mycket grumlig.
Väl framme vid ån fick vi våra farhågor bekräftade. Jättehögt vatten och siktdjup på en knapp decimeter omöjliggjorde allt som kan liknas vid sight fishing. Det fick bli att tänka om och komma på en ny strategi...


En oväntad vändning
Efter en hel del nymfande och Mackans envisa plaskande med streamers bytte han till en rigg med en Streaking caddis som toppfluga och en fasanstjärtnymf som bottenfluga. Efter ett hugg på upphängaren fightar Mackan fisken en kort stund innan den drar ner i botten vilket gör att nymfen går fast i botten. Fisken sitter kvar en stund men går till slut loss. Fighten väckte en tanke i mig dock. Varför inte fiska en musimitiation som senast? Vi hade knappast räknat med att fisken skulle gå på torrt med så grumligt vatten men det kändes som att det var värt ett försök.

Dundermusen firar nya triumfer
Sagt och gjort- Dundermusen åkte på och fick simma kors och tvärs över strömmen. Precis ovanför en fantastiskt vacker forsnacke går en regnbåge upp och tar den. Den efterföljande kampen går mest ut på att bågen står och tjurar på botten och att jag försöker pressa så hårt det går. Hade den gått nerströms i forsen hade jag inte haft en chans men det gick vägen till slut. När jag får in fisken i håven ser jag emellertid direkt att den har varit i kontakt med något rovdjur. Fisken har skador på ryggen och ena sidan som ser ut som om den har blivit anfallen av en fiskgjuse eller möjligtvis den mård vi såg där förra gången. Någonting med vassa klor/tänder måste det ha varit iallafall.

Det kläcker zonker...
Timmarna går och vädret var fantastiskt. Vi tar långa pauser då vi bara sitter och beundrar den otroligt vackra naturen och vi kan bara konstatera att det är en otroligt vacker sträcka som vi fiskar. Mackan får dock ingen ro i kroppen (troligtvis eftersom han inte känt fisk i håven) och efter ett tag drar han sig uppåt på sträckan till en forsnacke som ligger vid den del av ån som går längs med en äng. Han mumlar något om att det kläcker zonker och lommar iväg...
Jag fiskar mig uppåt jag med men beslutar mig för att slå mig ner på ängen och knyta på en annan rigg efter ett antal trassel.
Mackan krokar en fisk precis ovanför forsnacken och den efterföljande fighten blir både lång och spännande. På tredje håvningsförsöket ger den äntligen med sig och efter avkrokning kan Mackan visa upp en mycket vacker och efterlängtad regnbåge.

Johnny Hopper
Under dagen sjunker vattnet undan något och det klarnar upp lite också så jag bestämmer mig för att fiska en rigg med en gräshoppeimitation i foam som jag band upp i vintras och under den hängde jag ett oförtyngt haröra. Efter bara en liten stund har jag ett våldsamt hugg på gräshoppan på precis det stället jag tappade en riktig torpedfisk förra gången. Fisken går upp och visar hela sidan men jag lyckas inte kroka den utan den släpper efter att ha ruskat på sig ett par gånger. Ytterligare hugg på torrfluga alltså...
Jag plockar bort harörat och fiskar istället enbart med min Johnny Hopper. Min nemesis visar sig dock inte fler gånger men efter en liten stund går en stridbar liten regnbåge upp och roffar åt sig hoppern och bjuder upp till en rolig fight på mitt klass 4 spö.

Vissa fiskar betyder mer än andra...
Fisken håvas och det visar sig vara en av de vackraste regnbågar jag har sett. Det är svårt att förklara det men vissa fiskar gör en helt enkelt gladare än andra och just den här bågen gjorde mig barnsligt glad i hela kroppen. Någonstans gjorde den det klart att dagen var komplett. Vi fiskar någon timme till men har inga hugg och efter ett tag drar vi oss hemåt.

När vi summerar dagen är vi överens om att vi har haft en riktigt härlig dag i Tiveden. Trots dåliga förutsättningar lyckades vi locka upp ett par firrar och vi hade en riktigt rolig och trevlig fiskedag. Fisket i Tiveden är utmanande men liksom förra gången så belönas man om man är beredd att satsa lite och tänka annorlunda. Vi bestämmer oss för att återvända till hösten och då göra ett besök i sjöarna också.




2 kommentarer:

  1. Härligt inlägg! Ni har något att se fram emot om ni inte testat Tivedens sjöar ännu, stora sjön är fantastisk!
    /Daniel, http://www.dsflugfiske.se

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar det. Vi har ju sett era filmer från sjöarna och de gjorde ju inte fiskesuget mindre direkt. Gillar eran blogg.
    Ha det!
    John

    SvaraRadera