tisdag 26 juli 2011

Boktips



Öringfiske med sightfishing-metoden

Av: Landon Mayer

Ända sedan i vintras har jag haft ögonen på den här boken och den har länge legat på inköpslistan. Vid sportfiskemässan fanns den dock till ett mycket förmånligt pris och då kändes det som givet att slå till. Om inte annat så fick den bota fiskeabstinensen lite sådär på vårkanten.

Boken är skriven av Landon Mayer som är en erkänd guide och skriver bland annat artiklar för tidningen Flyfisherman. Den svenska översättningen är bra och det märks att de som har översatt den (Setterns förlag) är fiskare själva.

Sightfishing-metoden går ut på att först upptäcka den fisk man skall fiska på för att på så sätt fiska effektivare och således fånga mer fisk. För egen del tycker jag detta är ett bra sätt då det kan vara mycket frustrerande att blindfiska en hel dag.

Boken är mycket heltäckande och går igenom allt från att upptäcka öring till utrustning och kast. En hel del olika riggar gås också igenom och det märks att Mayer är genuint intresserad av att förmedla sin kunskap och sina erfarenheter. Handfasta tips och fakta varvas med fiskeberättelser så att läsaren skall förstå vad Mayers tips och rekommendationer kommer ifrån.

Jag fann boken väldigt intressant då den till skillnad från många andra böcker om flugfiske fokuserar på hur fisken faktiskt beter sig istället för att fokusera på insekters olika stadier och hur insekter beter sig. Det finns en klar tendens att i böcker om flugfiske bara fokusera på insekternas liv medans själva fiskens beteende inte behandlas nämnvärt. Vi vet alla att vi kan stå vid ett vattendrag och ”match the hatch” med våra perfekta imitationer för att inte fånga ett skvatt och helt plötsligt knyter vi på en zonker och så smäller det på (Det kanske beror på att det kläcker zonker ofta…. ).

Mayer beskriver hur fiskens beteende påverkar sättet som han fiskar på och som sightfishing-metoden innebär. Han går igenom hur man ska upptäcka fisken för att sedan närma sig öringen utan att skrämma den och för att slutligen kasta och presentera flugan. I boken går Mayer också igenom hur man ska drilla fisken på bästa sätt och just detta avsnitt tror jag är något unikt för just den här boken. Jag kan inte påminna mig om att jag har läst någon annan bok som diskuterar drillningen av fisk och detta avsnitt har faktiskt hjälpt mig att landa fler fiskar i år.

Mayer har en hel del tankar om både flugpresentation och annat som i alla fall för mig är nytt och som jag tror avviker ganska mycket från traditionellt svenskt flugfiske. En del av de här teknikerna skall jag testa nu i veckan då det bär iväg till Tiveden Flyfishs strömsträcka.

En del av de tekniker som diskuteras i boken går dock inte att praktisera i strömvatten runt om Jönköping då flertalet av de vatten som jag fiskar är så pass humusfärgade att det inte går att praktisera sightfishing. Trots detta har jag lärt mig mycket om boken och hur man bäst närmar sig ställen där det borde stå fisk. Än så länge i år så har detta varit min mest lyckade fiskesäsong då jag ha krokat fisk i på i princip varenda fisketur och detta tillskriver jag mycket den kunskap jag har fått genom att läsa boken.

Nu i veckan skall jag och min fiskekompis Mackan till Tiveden Flyfishs strömsträcka och testa en del av de tekniker som nämns i boken men framförallt skall det bli kul att återse detta ställe. Första gången jag var där hade vi vädrets makter emot oss med blåst på c:a 10 m/sek och 9 grader varmt i slutet av maj. Av förklarliga skäl uteblev de flesta kläckningarna och för den delen också fiskens aktivitet. Trots det så lyckades jag lura ett par firrar men tappade bland annat en regnbåge som direkt efter nappet drog ut nästan all fluglina i en enda lång rusning uppströms för att sedan vända om och simma rakt emot mig så snabbt att jag inte hann handjaga in linan tillräckligt fort och då släppte den. Skall försöka ta med filmkameran och kameran till kommande turen.

Här är en bild från förra turen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar