lördag 23 juli 2011

Dundermusen

Som utlovat kommer här en bindbeskrivning på en musvariant. Varken speciellt svår eller några ovanliga material faktiskt.

Följande material och verktyg kommer jag att använda.


1.Sätt kroken i städet och fäst bindtråden. Jag använder alltid Roman Mosers Powersilk när jag binder med hjorthår. Jag använder en Daiichikrok som heter 2720 som den gode Martin Ågnell på Hökensås tipsade om. Den är gjord just för denna typ av flugor.



2. Jag använder en bit läder som svans. Jag har klippt biten i förväg så att den blir lite taperad (avsmalnande). Fäst in svansen vid krokskaftets slut.



3. Klipp av resterande svans.



4. Gå framåt med tråden och fäst in en bit vinylrib. Jag använder vinylrib men det går också att använda rubberlegs men när man fiskar i strömmande har rubberlegs en tendens att bara lägga sig utmed kroppen vid hemtagning. Vinylribben gör att benen hela tiden fjädrar tillbaka och skapar illusionen av sprattlande ben på ett mycket bra sätt. Fäst in vinylribben så att de pekar rakt ut på var sin sida om kroppen.



5. Gå framåt en bit och upprepa proceduren. Använd långa bitar vinylrib då vi skall trimma ner dem senare.



6. Gå tillbaka med tråden till svansläget.



7. Fäst in den första bunten hjorthår. Jag gör inte som man brukar göra när jag fäster in hjorthår till denna flugan och fäster på mitten av hårbunten utan jag låter sidan med topparna vara lite längre. Detta gör att flugan ser lite hårigare ut och ser större ut än den är när den hamnar i vattnet. Jag alternerar sedan mellan att fästa in håret med sidan med topparna vara längre och på mitten av hårbunten när jag fäster in de andra hårbuntarna för att flugan ska få en så "buggy" look som möjligt.



8. Fäst in hårbuntar längs med krokskaftet. Glöm inte att linda ett par varv på krokskaftet efter varje hårbunt. Detta säkrar hjorthårets position på kroken.



9. När du har kommit till den främre delen och har ett par millimeter kvar till krokögat så kan du om du vill frisera främre delen av flugan lite som jag har gjort på bilden för att sedan fästa in en hackelfjäder i vilken färg du vill. Jag använder en grizzlyfärgad fjäder här. Denna skall skall simulera musens morrhår. detta är absolut inte nödvändigt men jag gillar att hackla flugor så jag tar varje chans jag får ;).



10. Gå fram till krokögat med bindtråden och linda hackelfjäder ett par varv fram till krokögat och säkra sedan fjädern där.

11. Avsluta flugan med ett par halvslag eller en whipfinishknut.



12. Frisera flugan på undersidan och fortsätt sedan med hela musen. Jag klipper faktiskt bara undersidan och formar ett huvud och låter den sedan vara. Jag tycker den blir lite för liten och stel i vattnet om man klipper ner den mer.



13. Avsluta med att klippa benen till önskad längd. Jag klipper alltid lite i taget på varje ben för att inte klippa dem för korta. Det går ju inte att förlänga benen så det kräver lite försiktighet.



14. Färdig mus!



15. Musen framifrån.

Bind upp en sådan här och testa omedelbart. Det är en otrolig spänning att se den dansa fram över en forsnacke eller över ett lugnflyt för att sedan se en vattenplog skjuta fram emot musen när fisken kastar sig över den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar