tisdag 19 juli 2011

of mice and trout...

Första inlägget på min blogg handlar om min fisketur igår. Ända sedan jag såg filmen: Eastern Rises (som jag för övrigt kan rekommendera varmt, den finns på capricorn.se), har jag funderat på om öringarna och regnbågarna här i Sverige också kan tänkas nappa på möss.
Sagt och gjort häromkvällen band jag upp en musimitation som var så ful att jag inte ens ville fotografera för att lägga ut på bloggen. Planen var enkel: Åk till ett strömmande vatten och fiska enbart med musimitation oavsett väder eller kläckningar.
Tanken var att om fiskarna äter möss så borde de alltid stå på menyn. Det är ju inte direkt så att det kläcker möss vid vissa förhållanden som det är med insekter...
Jag funderade först på att ta ytterligare en tur till Tiveden Flyfishs strömsträcka men det fick bli Baltak istället. Väderrapporten sade att det skulle regna 20 mm så jag kände inte för att åka så långt för att stå i konstant ösregn. Det visade sig senare att det inte regnade så mycket utan det var riktigt varmt med spridda skurar under dagen och uppehåll på eftermiddagen.
Nåväl, den hiskeliga musimitationen fick simma fram över Tidan och en riktig Tidanöring högg redan efter ett par kast. Trots sin ringa storlek så sköt den fram med en rejäl plog framför sig när den högg.
Fighten var ganska kort och efter en snabb fotografering (fotokvalitén är inte den bästa men jag var mån om en snabb återutsättning) fick den simma tillbaka.

Fiskedagen grusades tyvärr av andra oförståndiga fiskare som vadade mitt i fiskens ståndplatser osv. Tyvärr är detta något jag har stött på ett flertal gånger i Baltak och det är alltid lika tråkigt.
Nedanför bron i Bälteberga hade jag tre till napp av regnbågar, tyvärr lyckades jag inte kroka någon av dem. En bet av svansen på musen, en missade hugget helt och den tredje drog iväg med en himla fart men släppte efter bara några sekunder. Det visade sig att den inte hade krokats utan bara fått tag i hjorthåret som flugan är gjord av och slet bort en rejäl bit. Kanske ville han bara luggas lite den uslingen!
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att fiska regnbåge och öring med möss fungerar även i Tidan och det kan definitivt vara ett alternativ när fisken inte vakar men man ändå vill fiska torrt. Jag kommer definitivt att fiska med möss igen men då efter att ha bundit upp en ny variant. Om tekniken tillåter så skall jag försöka lägga upp en komplett bindbeskrivning med bilder här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar