onsdag 7 september 2011

Busy Buzzer


Här kommer en liten SBS på en fjädermyggpuppa. Innan band jag alltid mina fjädermygg med en CDC-puff som flytkraft men denna binder jag med en frigolitkula för då blir den i princip osänkbar och man kan utan problem hänga en myggnymf i krokböjen en lite längre ner om man vill.


Jag använder en krok som heter Kamasan B100. Nu storlek 16 men man fjädermygg är i regel ännu mindre så storlek 20 brukar vara lagom. Fäst tråden vid krokögat.

Linda tråden i jämna varv långt bak på krokskaftet.

Fäst in en bit silverfärgad koppartråd med två lösa trådvarv och lämna någon millimeter koppartråd mot krokögat. Dra åt tråden och fäst den lilla biten koppartråd som du har lämnat mot krokögat. Anledningen till att vi inte fäster koppartråden direkt vid krokögat och går bakåt med den är att det bygger för mycket på en sådan liten krok.  Gå sedan tillbaka med bindtråden till krokögat.

Linda ett par jämna varv av koppartråden framåt och fäst in den vid krokögat.

Lägg en frigolitkula på en liten bit damstrumpa. Dra ihop strumpbiten och snurra ett par varv. Angående damstrumpan: fråga gärna din partner om lov innan du börjar rota bland hennes/hans(?) underkläder. Det kan vara bra att berätta vad du ska använda den till. Personligen har min fru insett att jag är galen i flugbindning och hon lyfter knappt på ögonbrynen när jag ställer konstiga frågor längre.

Lägg hela anordningen på krokskaftet och lägg två bindtrådsvarv runt damstrumpan som på bilden.

Klipp bort damstrumpan som på bilden.

 
Linda ett jämnt lager bindtråd över resterna av damstrumpan och forma ett litet huvud. Slå ett par halvslag och lacka huvudet sedan är det klart.
Fiska den med lång, tunn tafs och häng gärna en liten puppa i krokböjen någon decimeter under så fiskar du på två djup samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar